عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو و نکات جلوگیری از آن

عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو و نکات جلوگیری از آن

رنگ خودرو تاثیر چشم‌گیری در زیبایی ظاهر خودرو دارد و طبیعتا بر افزایش ارزش آن هنگام خرید و فروش اثرگذار است. به همین دلیل شما به عنوان مالک یک خودرو، باید دغدغه‌ی‌ مراقبت از رنگ آن را داشته باشید و در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهید. عوامل پیدا و پنهان زیادی در اطراف شما وجود دارند که به رنگ خودرو آسیب می‌زنند. این عوامل باعث فرسودگی رنگ خودرو شده و از زیبایی و طول عمر آن می‌کاهند.

در ادامه‌ی این مقاله به شش مورد از مهم‌ترین عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو و نکات کاربردی برای جلوگیری از آن می‌پردازیم.

یک: نور مستقیم خورشید

قرارگرفتن خودرو در مقابل نور شدید آفتاب به صورت مداوم به رنگ خودرو آسیب می‌زند. انرژی زیاد و اشعه‌ی ماورای بنفشی که در نور خورشید وجود دارد واکنش‌هایی در ساختار رنگ خودرو ایجاد می‌کند.

بنابراین اگر قرار است خودروتان را زیر نور خورشید پارک کنید، حتما از چادر خودرو استفاده کنید. چادرهایی مناسب اند که دولایه باشند، در قسمت میانی آن پنبه به کار رفته باشد و مواد استفاده شده در پوسته آن‌ نرم‌ تر و مقاوم تر باشد.

دو: فضولات پرندگان

فضولات پرندگان خاصیت اسیدی دارد و اگر روی خودرو خشک شود، به رنگ آن آسیب می‌زند. وقتی فضولات پرنده‌ای را روی سطح خودروتان مشاهده کردید، با استفاده از شوینده و یک دستمال تمیز آن را پاک کنید. اگر فضولات خشک شده بود ابتدا آن قسمت از سطح خودرو را مرطوب کنید تا تمیز کردن‌ آن آسان شود و همچنین رنگ خودرو آسیب نبیند.

سه: باران اسیدی

سومین عامل مخرب برای رنگ خودرو باران‌های اسیدی است. پس از تبخیر آب باران اسیدی، عناصر اسیدی آن روی رنگ خودرو باقی می‌ماند. برای از بین بردن تاثیر آن می‌توانید از پولیش خمیری یا خمیر براق کننده‌ی بدنه‌ی خودرو استفاده کنید.

چهار: شیره درخت 

شیره‌ی درخت یکی از عوامل طبیعی است که باعث از بین رفتن لایه‌ی براق رنگ خودرو و تغییر ماهیت آن با گذشت زمان می‌شود. بالا رفتن دمای هوا نیز باعث افزایش سرعت و روند این آسیب می‌شود.

چسبندگی ذاتی شیره‌ی درخت، کار را برای پاک کردن آن سخت می‌کند. محلول‌های شست‌وشو که پایه آن الکل است، بهترین راه برای پاک کردن شیره‌ی درخت روی بدنه‌ی خودرو است.

پنج: دستمال نامناسب

شما باید به نوع دستمال یا حوله‌ای که استفاده می‌کنید هم توجه داشته باشید. حوله‌های نرم و دستمال‌های مخصوص میکروفایبر بهترین نوع دستمال برای تمیز کردن خودروی شما هستند.

شش: کارواش

بسیاری از کارواش‌ها برای بهتر تمیزشدن خودرو از مواد شیمیایی زیادی استفاده می‌کنند، این مواد به رنگ خودروی شما آسیب وارد می‌کند و عمر رنگ آن را کم می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم خودروتان را به کارواشی ببرید که مواد شوینده‌ی کمتری استفاده می‌کند یا مواد بررسی شده‌ای به کار می‌برد.

دو نکته‌ی مهم در مورد نوع رنگ

یک: توجه کنید که تمام موارد بالا روی رنگ‌های روغنی بیشتر از رنگ‌های متالیک تاثیر منفی دارد. به دلیل اینکه رنگ‌های متالیک یک لایه کیلر در آن وجود دارد و رنگ آن مقاوم‌تر است.

دو: رنگ های تیره‌‌تر با توجه به اینکه توانایی جذب نور بیشتری دارند، در معرض نور خورشید آسیب بیشتری می‌بینند تا رنگ‌های روشن.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *