اصطلاحات مرسوم در آگهی‌های فروش خودرو

اصطلاحات مرسوم در آگهی‌های فروش خودرو

 آگهی فروش خودرو و اصطلاحات مخصوص به آن در بازار خودرو دنیای متفاوتی دارد.

این اصطلاحات با ورود مدل‌های جدید و مجهز به بازار بیشتر شده است.

اگر می‌خواهید در حوزه‌ی خرید و فروش خودرو فعال باشید و بهترین آگهی‌های فروش را بنویسید یا قصد خرید خودروی دست دوم دارید، ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

 

10 اصطلاح مهم در آگهی فروش خودرو

یک: اطلاعات جانبی

اصطلاحاتی که به بدنه و قطعات فنی اصلی خودرو مربوط نباشد در بخش اطلاعات جانبی دسته‌بندی می‌شوند. مواردی مثل تخفیف بیمه، شرایط سند خودرو و مانند این‌ها.

دو: فول کامل

این اصطلاح در بسیاری مواقع چنین معنایی دارد: خودروی من حداکثرآپشن‌های لازم آن مدل خودرو برای این که یک خودروی فول به حساب بیاید را دارد. خودروهای وارداتی به علت این‌که از مبادی مختلفی وارد کشور می‌شوند، تعداد آپشن‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اما برخی از آپشن‌ها از ضرورت‌های یک خودروی وارداتی یا داخلی فول آپشن محسوب می‌شوند؛ مثل: سنسور نور و باران، کیسه هوا، ترمز ABS و سنسور پارک عقب.

سه: فروش ماشین پول لازم

زمانی که فروشنده می‌خواهد خیلی سریع خودرواش را به پول تبدیل کند این اصطلاح را در آگهی می‌بینید. در این صورت تخفیف گرفتن کار آسانی است.

چهار: پلاک شهرستان، بازدید تهران

این عبارت دو مفهوم دارد:

یک: گاهی برخی از ساکنان شهرهای کوچک برای فروش سریع خودرویشان به طور موقت در تهران ساکن می‌شوند.

دو: فروشنده این پیام را به شما می‌رساند که اگرچه خودرو پلاک یک شهر ساحلی است اما در تهران یا هر شهر دیگری با آب‌وهوای معتدل از آن استفاده شده است. زیرا این تفکر وجود دارد که رطوبت بالا عمر بدنه خودرو را کم می‌کند.

پنج: کم کار

هرچه مدل ماشین پایین‌تر باشد، مفهوم این کلمه نیز متفاوت خواهد شد. به طور میانگین برای یک خودرو با عمر 10 سال کارکرد زیر 150 هزار کیلومتر کم به حساب می‌آید؛ یعنی کارکرد متوسط 15 هزار کیلومتر درهرسال.

شش: موتور تعویض

اگر این اصطلاح را در آگهی خودرو مشاهده کردید و قصد خرید آن را دارید باید بدانید کارشناسی چنین خودروهایی نیاز به دقت، مهارت، دانش و تجربه بالایی دارد و همچنین باید مجوزهای لازم را از فروشنده بخواهید. این مورد باید حتما در سند خودرو ثبت شده باشد در غیر این صورت کار غیرقانونی انجام شده و خودرو تعویض پلاک نمی‌شود.

هفت: بدون رنگ

عبارت بدون رنگ به این معناست که جز سپرها، رکاب، سینی زیر رادیاتورهیچ قسمتی از بدنه خودرو رنگ نشده و رنگ بدنه فابریک کارخانه است.

هشت: بدون خط و خش

اگر خودرویی کارکرد بالاتر از100 هزار کیلومتر داشته باشد نمی‌تواند هیچ خط و خشی نداشته باشد. پس توجه کنید که حتما پیش از خرید، سلامت بدنه‌ی خودرو باید توسط  یک کارشناس متخصص بررسی شود.

نه: کاپوت تعویض

با مشاهده‌ی این اصطلاح این طور به نظر می‌رسد که صدمات خودرو فقط محدود به درپوش موتور است. اما اگر دقیق‌تر بررسی کنید ممکن است متوجه خسارات زیادی در بخش‌های جلوی خودرو، تجهیزات فنی و حتی شاسی بشوید. در نتیجه بهتر است کارشناسی دقیق‌تری درخواست کنید.

اصطلاحات مرسوم در آگهی‌های فروش خودروبه خاطر داشته باشید:

خودرو در کشور ما یک کالای سرمایه‌ای است و نسخه‌ی دست دوم آن نیز به اندازه خودش قیمتی به حساب می‌آید، در نتیجه ریسک خرید آن بالا محسوب می‌شود.

همان‌طور که در موارد بالاتر ذکر شد متاسفانه به علت عدم ثبت تصادف‌ها و سوابق دقیق خودروها در سامانه‌های مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی و بیمه در ایران، نمی‌توانیم بدون کارشناسی تخصصی یک ماشین دست دوم خریداری کرد. مکانیک معتمد و حرفه‌ای محله شما لزوما کارشناس خوبی برای تایید سلامت خودرو نیست و شما به یک کارشناس دوره‌دیده و مجرب نیاز دارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *